Nieuw model armatuur
In maart 2017 werd gestart met een nieuw model armatuur, gemaakt van gietaluminium, geproduceerd én gepoedercoat in Turkije.
Aan de kwaliteit twijfelden ze niet, want:
- de armaturen kwamen uit dezelfde fabriek,
- ze werden uit dezelfde legering gegoten, en
- dezelfde poedercoating werd gebruikt.
Toch ging het mis
In januari 2018 kwamen de eerste klachten over loslatende lak en een witte uitslag. Deze eerste klachten kwamen voornamelijk uit het kustgebied. (Hier heeft de coating het zwaarder te verduren door de hoge zoutconcentratie in de lucht). Toen in mei van dat jaar de eerste klachten uit het binnenland binnenkwamen, werd onze hulp ingeroepen.
Onderzoek
We kregen 6 armaturen van onze klant opgestuurd om meerdere testen op uit te voeren. 3 hiervan waren van het oude model, en drie van het nieuwe model. Na het uitvoeren van meerdere vooraf vastgestelde onderzoeken, waaronder microscopische dwarsdoorsneden, chemische analyse van de aluminium-legering en zoutsproeitest, werd als snel duidelijk wat er aan de hand was.
Oorzaak
De problemen werden veroorzaakt door een combinatie van factoren:
- te scherpe randen,
- slechts één laag poeder en
- matige voorbehandeling.
Het nieuwe ontwerp had op verschillende plekken veel scherpere randen dan het oude model. Op deze randen vloeide het poeder (tijdens de gel-fase van het moffelproces) weg, waardoor er vrijwel geen laagdikte overbleef. De veel te dunne coating op de randen was niet in staat om het basismateriaal te beschermen tegen vocht en zout uit de omgeving, waardoor het aluminium daar begon te corroderen.

corrosie onder de lak vanuit scherpe randen

Slechte dekking op kanten
Waarom stopte de corrosie niet?
De vraag die nog niet was beantwoord is waarom de corrosie zich niet beperkte tot de randen, maar zich razendsnel uitbreidde onder de rest van de coating. Een dergelijke snelle corrosievorming kan eigenlijk alleen worden veroorzaakt door een ongeschikte aluminiumlegering of een slechte voorbehandeling.
Chemische analyse van het basismateriaal bevestigde dat het juiste type aluminium was gebruikt. Uit DSC analyse bleek dat het poeder goed was uitgehard, waarmee een onvoldoende voorbehandeling als enige mogelijke oorzaak over bleef.
Het feit dat dit bij het oude model niet of nauwelijks tot klachten heeft geleid is dat de poedercoatlaag, door beter afgeronde randen altijd goed dekkend is geweest, en de beschermende werking van de voorbehandelings-laag nooit op de proef is gesteld.
Schade
De schade die onze klant na anderhalf jaar had opgelopen bedroeg ruim drie ton. Één derde hiervan waren kosten voor het leveren van vervangende armaturen. Tweederde bestond uit de kosten voor vervangingswerkzaamheden die moesten worden uitgevoerd op locatie.
Mede door de resultaten van het door ons uitgevoerde onderzoek heeft onze klant een deel van de kosten voor de vervangende armaturen vergoed gekregen van zijn Turkse leverancier, maar de gevolgschade van ruim twee ton was geheel voor eigen rekening.
Lever jij ook gepoedercoate producten en wil jij ook een gerust gevoel over de kwaliteit hiervan?
De oplossing
Om dergelijke gevallen in de toekomst te voorkomen hebben wij met onze klant en zijn Turkse leverancier, specifiek voor dit product ons drie-stappen plan voor poedercoating doorlopen. Het product is hiermee qua ontwerp en oppervlaktebehandeling sterk verbeterd.
Ook hebben we een structurele ingangscontrole opgezet voor diverse producten, waarbij hechting, corrosiewering en laagdikte scherp in de gaten worden gehouden. Deze controle geeft onze klant zekerheid over de geleverde kwaliteit, en daarmee een gerust gevoel.
Inmiddels zijn de verbeterde armaturen al ruim twee jaar in gebruik en is er, zelfs uit het kustgebied, nog geen enkele klacht gemeld.